Saunové desatero

Obecná pravidla

Pravidelné saunování by pro nás mělo být přirozenou činností stejně jako pohyb. Tato blahodárná ozdravná procedura pozitivně ovlivňuje lidský organismus, příznivě působí na kardiovaskulární systém, pohybový aparát a také uvolňuje kromě dýchacích cest i psychiku a detoxikuje tělo zevnitř.

Začněte se saunováním ještě dnes a zanedlouho poznáte zlepšení obranyschopnosti svého organismu i otužilost těla. Blahodárné účinky se však projeví pouze po pravidelném saunování.

Do sauny vždy vstupujte zdraví! Saunové procedury se v žádném případě nedoporučují nemocným lidem, kteří trpí závažným onemocněním nebo i obyčejnou chřipkou. Sauna rovněž není vhodná pro osoby mající problémy s játry a ledvinami, po požití alkoholických nápojů, pro psychicky nemocné jedince nebo ženy s menstruací či v těhotenství.

Nedoporučuje se chodit do sauny nalačno nebo naopak po příliš vydatném a těžkém jídle. Před vstupem do sauny si odpusťte silné parfémy nebo kouření, které se během saunování uvolňují a mohou být pro ostatní velice nepříjemné.

Sauna se naopak velice doporučuje po fyzickém výkonu nebo jako předehřívací prostředek před masáží, protože dokonale uvolní celé tělo a prohřeje klouby.

Pokud si nejste jisti, zda vzít s sebou do sauny své děti, pak neváhejte! Saunováním příznivě podpoříte jejich imunitu a odolnost dětkého organismu. Děti, které se pravidelně saunují, jsou otužilejší a lépe spí. V potírně by ale měly trávit cca pět minut. Nejlépe ve spodní části, do 90 centimetrů nad podlahou, kde je pro ně nejvhodnější teplota okolo 70 stupňů. Ochlazení studenou vodou se také bát nemusíte! Pouze dbejte na to, aby děti neprochladly. Děti si saunování určitě brzy oblíbí a tato blahodárná činnost se tak stane oblíbenou rodinnou aktivitou.

Desatero

1. Do sauny nikdy nechoďte hladoví, ale ani s plným žaludkem.

2. Před vstupem do ohřívárny je třeba se důkladně osprchovat a umýt mýdlem a také se pečlivě osušit, aby došlo k rychlejšímu nástupu pocení.

3. Do sauny chodíme zásadně bez plavek, které brání správnému prohřátí pokožky a mohly by se objevit i alergické reakce. Pokud se potřebujete zakrýt, použijte ručník nebo prostěradlo.

4. V sauně se pohodlně posad'te nebo si ideálně lehněte na prostěradlo - poloha vleže zajistí rovnoměrnou teplotu po celém těle. Vždy mějte prostěradlo pod celým povrchem těla.

5. Při pocení si masírujte kůži končetin i trupu prsty, dlaní, žínkou či kartáčem, což pomáhá otevírat kožní póry a vyplavovat nečistoty.

6. Délka pobytu v potní místnosti je velmi individuální a liší se dle typu ohřívárny. Obecně ale doporučujeme 10 - 20 minut. V ohřívárně zůstáváme pouze dokud je nám teplo příjemné.

7. Po prohřátí je důležité ochlazení těla, a to postupné, nikoliv skokem. Ochlazování má být dlouhé tak, jak je Vám to příjemné.

8. Po každém prohřátí a zchlazení si můžete dopřát odpočinek (15 - 20 min.) v odpočívárně s doplněním ztracených tekutin a lehkým občerstvením.

9. Proces prohřátí a zchlazení je vhodné zopakovat třikrát až čtyřikrát (doporučeno). Po posledním ochlazení se opláchněte vlažnou vodou, není již třeba používat mýdlo a zabalte se do deky nebo županu.

10. Skončíte-li saunování, alespoň 20 minut si odpočiňte. Dejte si lehké jídlo. Doplňte tekutiny a vitamín C přírodními ovocnými šťávami.